Joop Bannink zit graag achter het stuur. Hij houdt van de vrijheid die hij als chauffeur heeft. En dat hij als voormalig varkensboer nu rundveevoer aflevert bij klanten, dat deert hem niet. Integendeel, want “op rundveebedrijven is meer te zien dan tussen de varkensstallen”, vindt hij.
Hoe ben je bij ForFarmers terechtgekomen?
“In 2012 ben ik als oproepkracht begonnen. Ik heb daarvoor zo’n twaalf jaar een varkensbedrijf gehad met fokzeugen. Dat had ik overgenomen van mijn vader. We liepen best voorop met emissiearme voorzieningen, maar toen kwam de dierwelzijnswet. Om aan alle regels te voldoen, zou ik zoveel moeten investeren, dat kon niet uit. Toen heb ik besloten om te stoppen, ook omdat mijn zoons geen interesse hadden in het bedrijf. Tja, dan ga je eens rondkijken en zo hoorde ik van een vacature voor een chauffeur bij ForFarmers in Deventer. Ik heb eerder in het veetransport gewerkt, dus mijn groot rijbewijs had ik. Als oproepkracht zou ik vooral ’s avonds werken. Tenminste, dat was de bedoeling. Maar ja, dan was er een ziek, dan had er weer iemand vrij. Dus het werden steeds meer uren. En toen boden ze me een vast contract aan en dat vond ik wel prima.”
Had je – gezien je achtergrond – niet liever varkensvoer rondgebracht?
“Nee hoor, op rundveebedrijven is meer te zien dan tussen de varkensstallen, dus dit bevalt me goed. Al heb ik ooit overplaatsing aangevraagd naar Lochem, omdat dat dichter bij huis is. Dan had ik makkelijk op het fietsje naar het werk kunnen gaan. Maar toen kregen we hier nieuwe auto’s, Scania’s. Dat was een goede reden om voor Deventer te blijven rijden 😉. Maar het is voor dit werk wel makkelijk dat ik de boerentaal spreek.”
Heb je dan veel contact met de boeren?
“Eigenlijk alleen als er iets misgaat of als de silo vol is, dan bel ik de boer om te horen waar ik de rest kan lossen. Ik zie ze zelden, al is er één boer die nog wel eens een bakje koffie komt brengen.”