Met Jan Dijkslag op weg naar een tevreden klant

Afgelopen 23 maart zat hij 30 jaar achter het stuur, op weg naar een klant ergens in Friesland, zijn favoriete provincie. Dus wie kan er beter dan Jan Dijkslag vertellen hoe je de klant tevreden houdt?

In deze video volgen we Jan van de fabriek in Zwolle naar een klant in het weidse Friese land en benoemt hij de details waarmee je als chauffeur het verschil maakt. En hij verklapt wat daarbij zijn belangrijkste vuistregel is…

#trotsop(ver)voer #forthefutureoffarming

"Met voer on tour naar een tevreden boer"

Jan Dijkslag in een notendop

Jan Dijkslag

Dertig jaar op de weg, in dienst van verschillende transportbedrijven (Van der Vegt, Nijhof Wassink, AB Texel), maar – op een kort uitstapje na – altijd voor Hendrix, Hendrix UTD en later ForFarmers. Dan maak je het nodige mee. “Toen ik begon, hadden veel melkveehouders in Friesland de silo nog boven de melkstal, met een buis om de brokken te verdelen”, vertelt Jan. “Nu zie je ze bijna niet meer.”

Frieslandfan
Watersnood, varkenspest, hij heeft het allemaal meegemaakt. Fries leerde hij met hulp van Omrop Fryslan. Diverse keren werd er aan zijn Friese stoelpoten geknabbeld, zoals hij het zelf noemt, maar gelukkig mag hij nog steeds zijn truck langs de Waddenzeedijk, door de Walden en de Stellingwerven sturen. Zijn favoriete wagen in al die jaren? De Scania!

Vol gas
Jan: “Veel is er veranderd, markante klanten zijn verdwenen, de kleinere klanten zijn gestopt en nu zie ik de jonge generatie worstelen met de vraag of ze door moeten of op moeten houden. Alles is duur, de publieke opinie is niet mals, er is veel voor nodig om positief te blijven. Maar ik zie ook jongeren er vol gas en strijdbaar voor gaan; ‘wy binne boer en wy blieuwe boer!’ Prachtig vind ik dat!”

Dank aan de familie Mulder in Nieuwehorne voor de gastvrijheid en de ruimte die we kregen om te filmen.