To blog or not to blog - Jordy van den Berk, Specialist Varkens

Afdeling: Sales Swine Nederland

“De kunst is om met je verhaal mensen aan het denken te zetten”

To blog or not to blog. Dat is de vraag die Jordy van den Berk zich stelde, toen hij een tijd geleden van ForFarmers de vraag kreeg of hij in het online vakblad Varkens.nl een paar keer per jaar een blog wilde verzorgen. “Ik bloggen, dacht ik in eerste instantie. Wat moet ik daar nou mee?”, lacht Jordy.

Afbeelding: Jordy van den Berk_in-line

Drie jaar geleden begon hij, na de HAS, bij ForFarmers als specialist vleesvarkens mengvoer. Al snel werd zijn rol uitgebreid en in 2018 kwam er onder andere ook het zeugen/biggenpakket bij. “Deels begeleid ik bestaande klanten, maar ik werf ook nieuwe klanten. Mijn stip op de horizon is de rol van accountmanager. Op enkele bedrijven ben ik inmiddels ook al als accountmanager bezig. En ik merk dat het dan erg handig is als je allround bent”, vertelt Jordy. “Wat mij trekt in accountmanagement is de combinatie van relatiebeheer, de begeleiding bij bedrijfsontwikkeling én het commerciële stuk. Met als doel: een tevreden klant.”

Waarom ForFarmers?

“Ik ben opgegroeid in de agribusiness, van kleins af aan heb ik op een zeugenbedrijf van familie gewerkt. Het boerenleven trekt me. Dus de keuze voor de HAS was simpel. Toen ik was afgestudeerd, heb ik me breed georiënteerd en ook met andere bedrijven gesproken. Maar het gesprek met de verkoopleider van ForFarmers was zo goed, dat ik voor ForFarmers koos. Niet alleen de klik met hem, maar ook de aandacht voor opleiding en begeleiding binnen het bedrijf sprak me aan. En er was concreet een vacature, ik kon meteen aan de bak”, licht Jordy enthousiast toe. “Ik ga met plezier naar mijn werk. De interactie met collega’s en klanten, en samen werken aan het verbeteren van dierprestaties is gewoon erg leuk. Je krijgt binnen ForFarmers ook alle kansen, maar je moet wel zelf initiatief nemen en de kansen die op je pad komen aangrijpen.”

Terug naar je rol als blogger. Hoe ben je hiertoe gekomen?

“Voorheen blogde een andere collega namens ForFarmers bij Varkens.nl. Toen hij stopte, werd ik gevraagd om als jonge specialist deze rol over te nemen. In eerste instantie dacht ik ‘mwa… heb ik daar zin in’. Maar bij nader inzien vond ik het eigenlijk wel een mooie kans die ForFarmers me bood. Het is goed voor je eigen netwerk én je hebt de gelegenheid aandacht te vragen voor thema’s die spelen. Ik probeer in mijn blogs varkenshouders te prikkelen, een boodschap mee te geven waarmee ze iets kunnen. Je probeert in een blog juist geen commercieel verhaal te houden; de kunst is om met je verhaal mensen aan het denken te zetten. Ik haak bijvoorbeeld in op de actualiteit en geef mijn visie daarop. Of ik leg een stelling neer of geef tips.”

En hoe zijn de reacties op je blogs?

Jordy lacht: “Ik heb er pas één geschreven. En daarop kreeg ik veel leuke reacties van klanten en collega’s en vanuit mijn netwerk. Ik was verrast hoe snel zo’n blog rondgaat. Het heeft echt veel impact, veel meer dan ik had verwacht. Ik leer er ook veel van. Het zet je aan het denken over een specifiek thema en wat je visie hierop is. En de kunst is om het dan ook nog eens zo onder woorden te brengen, dat je de boodschap krachtig neerzet. En dit kan ik ook weer goed in mijn dagelijkse advisering gebruiken.”