Bernard van Harn, Accountmanager/Specialist Vleeskuikenouderdieren

Afdeling: Sales Broilers

Afbeelding: Bernard van Harn_sidebar

Al tijdens zijn studie Dierwetenschappen aan de Wageningen Universiteit wist Bernard van Harn dat hij in de pluimveesector aan de slag wilde. Hoewel hij geen agrarische achtergrond heeft, trok de agribusiness hem aan. “Het is een prachtige en onmisbare sector. Het is mooi om samen met veehouders te werken aan een zo optimaal mogelijk resultaat op hun bedrijf. En als je het breder trekt: om met zijn allen bij te dragen aan de wereldvoedselvoorziening.”

Van schoolverlater naar Accountmanager / Specialist? Zo doe je dat...

Hoe was het om als schoolverlater bij ForFarmers te starten?

“Super, collega’s stonden 200% voor me klaar om mij van alles bij te brengen. En nog steeds. Ik heb heel veel geleerd door gewoon met hen mee op pad te gaan. Maar óók door ze de oren van het hoofd te vragen. De weg tot ‘zelfstandig’ adviseur voelde voor mij heel natuurlijk aan.”

Waarom koos je voor ForFarmers?

“Het eerste sollicitatiegesprek had ik met mijn huidige verkoopleider. Er was direct een klik en wederzijds vertrouwen. Dat is belangrijk voor mij. Daarnaast wil ik als starter veel leren en mezelf ontwikkelen op allerlei gebieden. ForFarmers geeft je hier alle ruimte voor. Het is een gerenommeerd bedrijf met veel kennis in huis. Je kunt opleidingen volgen aan de ForFarmers Academies, maar ook elders. En er is veel aandacht voor je persoonlijke ontwikkeling.”

Afbeelding: Bernard van Harn_in-line

Wat houdt jouw functie in?

“In mijn functie als accountmanager/specialist staat de klant centraal. Alles draait om de begeleiding van pluimveehouders. Dat gaat bijvoorbeeld over de toepassing van onze voeders, maar óók om het sparren met hen over hun bedrijfsvoering. Daarnaast ben ik ook bezig met pionieren; nieuwe klanten werven. En, niet geheel onbelangrijk, het onderhouden van contacten met het netwerk om de boeren heen, zoals dierenartsen, broederijen en fokkerij.”

Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit?

“Een werkdag begint met het voorbereiden van de klantbezoeken die die dag gepland staan. Als een klant een specifieke vraag heeft, zorg ik dat ik mijn naslagwerk op orde heb. Vervolgens ga ik 'de boer op'. Met de klant om tafel, samen door de stallen lopen. En dan praat je over zaken als het stalklimaat, diergezondheid, resultaten, voeropname. Als er iets aan de hand is, check ik samen met de klant alle mogelijke factoren en zo streep je dingen af om uiteindelijk bij de oorzaak te komen. Een deel van de dag besteed ik aan het sparren met collega’s, om ideeën en ervaringen uit te wisselen. Uiteraard zit er ook een stukje administratie bij: van elk klantbezoek maak ik een verslag in ons klantbeheersysteem. Zo kunnen we klanten optimaal blijven bedienen. En ten slotte plan ik de bezoeken voor de komende dagen in.”

Waar word je blij van in je werk?

“Van successen, of ze nou groot of klein zijn. Uiteraard het moment dat een veehouder het vertrouwen uitspreekt in ForFarmers en voor het eerst voer bestelt. Maar ook wanneer het in de stal goed loopt en klanten tevreden zijn. Wat ook echt top is, is het contact met al die verschillende mensen, zowel klanten als collega’s. Daar krijg ik veel energie van.”

ForFarmers is ambitieus. Wat is jouw ambitie?

“De komende jaren wil ik vooral het onderdeel waarvoor ik verantwoordelijk ben, samen met het team laten groeien, door klanten te behouden en te winnen. En verder doe ik wat ik doe, zolang ik het leuk vind en er genoeg uitdaging in zie. Mocht hier verandering in komen, dan zijn er binnen ForFarmers genoeg mogelijkheden!”

Heb je tips voor mensen zonder agrarische achtergrond die bij ForFarmers willen werken?

“Je hoeft niet van een boerenerf afkomstig te zijn om bij ForFarmers te werken en succesvol te zijn. Blijf vooral jezelf en zorg dat je altijd vragen blijft stellen. Zo kun je jezelf blijven ontwikkelen. Toen ik begon, wist ik nauwelijks iets op technisch gebied. Maar hoe meer vragen je stelt, hoe sneller je leert. Dat heb je zelf in de hand.”