Chauffeur in coronatijd: zorgen dat klanten hun voer krijgen, dat staat voorop

Deze tijd vraagt een andere manier van werken en flexibiliteit van iedereen. Oók van onze chauffeurs, die er – ondanks alle corona-stress – toch in slagen bestellingen van klanten volgens afspraak te leveren. Gezien de omstandigheden is dit op zichzelf al een grote prestatie! Maar, hoe is het om in deze tijd chauffeur te zijn? Arend Vriezekolk is bulkwagenchauffeur in Deventer. In de 30 jaar dat hij op de weg zit, heeft hij al veel meegemaakt, maar de impact van het coronavirus overtreft alles.

Heftige tijden

Arend in een stille kantine
Arend in een stille kantine

“MKZ, gekkekoeienziekte, vogelgriep. Ook heftige tijden, vooral voor onze klanten. Ook toen moesten we alert zijn en hygiënemaatregelen in acht nemen. Maar deze coronacrisis heeft toch wel meer impact. Er zijn niet alleen veel extra hygiëneregels, je hebt daar bovenop nog amper contact met collega’s op de fabriek en bij de bulkverlading”, vertelt Arend. “Als ik ga laden in Deventer, bel ik altijd een uur van tevoren de fabriek. Normaal gesproken loop ik na aankomst de regelkamer in, maak een praatje met collega’s. Dat is nu afgesloten gebied. Ik ga nu rechtstreeks naar de kantine, waar op een scherm staat wanneer ik kan laden. In de kantine is de helft van de stoelen weggehaald en zijn de tafels dusdanig geplaatst, dat je ook echt afstand houdt mocht er nog iemand binnen zijn. Je hebt echt veel minder contact met collega’s, dat maakt het wel wat eenzamer. Je mist de gezelligheid.”

Extra hygiënemaatregelen

Bulkwagen ontsmetten
Bulkwagen ontsmetten

Bij het afleveren van bulk is er meestal weinig contact op het boerenerf. “Je spreekt niet vaak een klant en nu al helemaal niet meer. Als bulkwagenchauffeur hoef je dus niet bij klanten in de buurt te komen. Als er geen bijzonderheden zijn kan je jezelf prima redden op het erf. Het is nu wel zo, dat als bekend is dat er een besmetting op het boerenerf is, er extra hygiënemaatregelen gelden. Handschoenen, mondkapje, extra handen ontsmetten en zo. Maar voorop staat, dat klanten ook nu gewoon hun voer krijgen”, legt Arend uit.

“Om te zorgen dat de bulkwagen ‘schoon’ is voor de collega die de volgende dag dienst heeft, hebben we ontsmettingsspul in de auto om aan het einde van de dienst alle oppervlakken in de auto te ontsmetten. Overigens, als ik mijn dienst start, ontsmet ik hem nu ook. Je moet gewoon voorzichtig zijn.”

Werkdruk

“In Deventer is de werkdruk nog goed te doen, omdat we nog geen ziekteverzuim hebben. We zijn wel vanuit de OverlegCommissie Transport van de Ondernemingsraad bezig om een plan te maken in geval we wél te maken krijgen met ziekteverzuim. Als dit zich voordoet, vraagt dat meer flexibiliteit in inzetbaarheid van de collega’s. We hebben nu aan elke chauffeur gevraagd aan te geven in hoeverre hij extra inzetbaar is voor het geval dat”, aldus Arend, die zelf zitting heeft in de OC Transport. “Ik ga ‘s morgens om 5 uur de deur uit en begin om 6 uur met mijn eerste rit. We maken nu vaak lange dagen en tja, wij kunnen bijna nergens wat eten op dit moment. Dus we moeten nu zorgen dat we een uitgebreid lunchpakket van huis meenemen.”

Klein voordeel

Op de vraag hoe Arend ervoor zorgt dat hij zelf fit blijft, antwoordt hij: “Niet veel anders dan gewoon mijn werk doen en gezond eten. En je rust pakken is belangrijk. Als je het dan krijgt, kan je er waarschijnlijk beter tegen. En uiteraard beperk ik het contact met andere mensen, wat ook het advies van de overheid is. Het heeft op iedereen veel impact, deze crisis. Een klein voordeel is, dat het nu rustiger is op de weg…”