De FarmRisk-app voor een veilig erf

Als je dagelijks op de weg zit, zoals onze chauffeurs, moet je altijd alert zijn. Niet alleen op de weg, maar juist ook op boerenerven waar het voer wordt afgeleverd. Regen, sneeuw en lage temperaturen vormen een verraderlijke combinatie waardoor een gat in de grond niet meer zichtbaar is of een erf in een glijbaan verandert.

Melding via de app

Om bij te dragen aan veilige werkomstandigheden voor chauffeurs is ForFarmers enkele jaren geleden gestart met FarmRisk. Een aanpak, waarbij speciaal opgeleide chauffeurs de veiligheidsrisico's op het boerenerf inventariseren en klanten via de buitendienst bewust worden gemaakt van risico’s op hun erf. Onderdeel van deze aanpak is de FarmRisk-app. Deze staat op de mobiele telefoon die in elke bulkwagen ligt. Signaleert een chauffeur op een erf een risico, dan meldt hij dat via de app. Dankzij deze info is de volgende chauffeur die op dit adres komt gewaarschuwd en kan de buitendienst met de klant bespreken hoe het risico op te lossen.

Een veilig erf, niet alleen voor chauffeurs

Afbeelding: Connect_FarmRisk_André_2
André Geverinck

André Geverinck is bijna vijftien jaar als chauffeur bij ForFarmers in dienst en sinds de start van FarmRisk bij het project betrokken. Alle meldingen van serieuze risico’s die via de app binnenkomen, zet hij als taak in het klantmanagementsysteem C4C én mailt hij door naar de accountmanager of specialist van de betreffende klant. “Het doel is: een veilig erf. Niet alleen belangrijk voor chauffeurs, maar ook voor de boer, zijn gezin en alle overige erfbetreders”, legt André uit. De afgelopen jaren heeft hij heel wat gevaarlijke situaties voorbij zien komen.

“Vaak is het iets met een silo”, vertelt hij. “Bijvoorbeeld een geknikte poot, dat is echt riskant. Of er ligt rommel onder de silo, waardoor je er moeilijk bij kunt en je je kan bezeren. Meestal wordt er na een melding wel wat aan gedaan, al wordt het niet altijd helemaal opgelost. Dat hangt ook van de kosten af. Zeker nu veel boeren het zwaar hebben, is dat een drempel. Ik snap overigens dat het voor de buitendienst niet de makkelijkste gesprekken met de klant zijn.”

Feedback houdt informatie up-to-date

Bij elke rit krijgt een chauffeur via de boordcomputer informatie over het adres waar hij het voer gaat afleveren; zaken waar de chauffeur rekening mee moet houden, bijvoorbeeld dat het raadzaam is om het erf achteruit op te rijden, of een riskante situatie. Mocht ter plekke blijken dat de situatie veranderd is, dan moet de chauffeur dat via de FarmRisk-app melden. “In de app zien ze dezelfde info als op de boordcomputer. Via de feedback-knop kunnen ze eenvoudig doorgeven wat er veranderd is”, legt André uit. “Door dat consequent te doen, blijft de informatie in de boordcomputer up-to-date. En ik kan zien of een melding van een serieus risico is opgelost of juist nog eens onder de aandacht moet worden gebracht bij de buitendienst en de klant.”

Afbeelding: FB_FarmRisk_André_1
Via de FarmRisk-app is een melding zo gepiept.